Sve što niste znali o sistemu kočenja
Elektronska parkirna kočnica EPB-C
Elektronska parkirna kočnica EPB-C je elektromehanička parkirna kočnica koja je opremljena električnim motorom sa kablom za ručnu kočnicu i menja mehaničku parkirnu kočnicu (ručicu ručne kočnice). Ovo omogućava veću slobodu za unutrašnji dizajn vozila. Sistem može da vrši razne funkcije bezbednosti i ugodnosti. Između ostalih, Mercedes, BMW, Ford i Renault su proizvođači koji koriste ovaj sistem. Na ovom primeru koristićemo Renault da bismo detaljnije objasnili sistem.
Komponente: 1. Operativna ručica parkirne kočnice, 2. Senzor pozicije pedale kvačila, 3. Ručica za hitno otpuštanje (zavisi od modela), 4. Jedinica za rad kabla ručne kočnice, 5. Lampica upozorenja parkirne kočnice, 6. Lampica upozorenja kočnice, 7. Signalna lampica parkirne kočnice
Funkcija
1. Elektronika, 2. Motor, 3. Mehanizam menjača, 4. Senzor nagiba, 5. Desna sajla, 6. Senzor sile, 7. Mehanizam hitnog otpuštanja, 8. Pogonsko vratilo, 9. Leva sajla
Ovaj sistem elektromehaničke parkirne kočnice je poznat kao kablovski sistem. Kada se EPB uključi, elektromotor zateže jedan ili dva kabla ručne kočnice putem mehanizma sa zupčanicima. Električni motor (2) pokreće pogonsku osovinu (8) pomoću mehanizma sa zupčanicima (3). Pogonska osovina se okreće oko levog navoja leve sajle (9) i u isto vreme je povezana sa desnom sajlom (5), mehanizmom hitnog otpuštanja (7) i senzorom sile (6). U nekim sistemima ne postoji desna sajla. U tom slučaju senzor sile je fiksiran na jednoj strani. Osim toga, senzor nagiba (4) je postavljen u kontrolnoj jedinici (1). Da bi parkirna kočnica funkcionisala, brzina vozila mora da bude ispod 10 km/h i motor mora da bude isključen. Kočiona sila koja će biti primenjena se određuje pomoću nagiba. Dodatak je napravljen za ukupnu dozvoljenu vučnu masu.
Promena kočione ploče
Da biste zamenili kočionu ploču, dovoljno je da se opuste kablovi, tj. da otpustite parkirnu kočnicu i ugasite vozilo. Kočione ploče se mogu zatim izvaditi isto kao i kod standardne parkirne kočnice.
Test efikasnosti na valjkastom dinamometru
Mogući su testovi na valjkastom dinamometru. U nekim sistemima, EPB se može primeniti u dve faze. U drugim vozilima, postoji samo jedna faza, koja stoga brzo rezultira kočenjem.
Mehanizam hitnog otpuštanja
Mehanizam hitnog otpuštanja omogućava hitno otpuštanje putem kabla, tj. u slučaju kvara. Položaj natpisa „PAŽNJA” varira od modela do modela.
Model Laguna II (levo) Model Scenic II (desno), 1. Centralna konzola, 2. Kabl hitnog otpuštanja
Izvor: Bosch,Saveti i tehnologija Br. 64/2013