Skracenica: ISCv (Idle Speed Control valve)-ventil brzine praznog hoda IACv(Idle Air Control valve)-ventil vazduha na praznom hodu
AIS (Automatic Idle Speed)-automatska kontrola brzine praznog hoda
Koriste se kod single point sistema (sa jednim brizgačem) i kod multipoint (pojedinačni brizgač za svaki cilindar). IAC ventil otvara mali by-pass kanal oko prigusnog leptira u uslovima kad je leptir zatvoren (prazan hod motora) ili je povećano opterecenje motora (ubrzavanje, vuča, ili kad su uključeni: klima, ili alternator puni većim naponom od dozvoljenog, ili je automatski menjač u položaju ručnog kočenja). Povećanjem protoka vazduha koji protiće by-pass kanalom povežava se brzina praznog hoda i obratno.
ISCv
Ventilom upravlja EKM, koji nadzire brzinu praznog hoda pomožu broja impulsa od modula paljenja u razvodniku paljenja ili senzora pozicije radilice, kada senzor ili prekidač prigušnog leptira daje signal EKM-u da je leptir zatvoren i motor radi na praznom hodu.
Kada je brzina praznog hoda viša ili niža od zadate u kompjuterskom programu vozila, kompjuter određuje da ventil poveća ili smanji protok vazduha kroz by-pass kanal. Dodatni signali od senzora temperature motora (rashladne tečnosti), prekidač kočnica i senzor brzine vozila se koriste da bi se regulisala brzina praznog hoda prema razlicitim uslovima rada motora.
Dijagnoza problema rada na praznom hodu
Ukoliko motor ima veliku brzinu na praznom hodu ili manju ili trza, ne mora da znači da je problem u IAC ventilu. On može biti u sistemu vakuuma. Uobičajen problem je da pužni prenos ventila praznog hoda ostane do kraja izvučen (by-pass kanal zatvoren). To obično ukazuje da postoji rupa u vakuumu i motor vuče "falš vazduh", pa EKM pokušava da smanji brzinu praznog hoda zatvaranjem by-pass kanala.
Kvarovi kao što su prekid ili kratak spoj u strujnom kolu ili namotaja statora step motora, ili je brzina praznog hoda van opsega, iniciraju kod greske u kompjuteru vozila, sto se moze "pročitati" pomoću dijagnostičkog uređaja. Uobičajeni kodovi su P0505 i P0509.
Procedura ispitivanja
Prvo treba diskonektovati IAC ventil, startovati motor – brzina motora na praznom hodu bi trebalo da poraste. Iskljuciti motor, ponovo spojiti IAC i startovati motor – brzina bi trebalo da bude normalna. Ako je ovo slučaj, onda greška nije do IAC ventila ili strujnog kola. Treba proveriti sistem vakuuma.
Ako se gore navedeno ne dešava kako bi trebalo, pomoću probne lampice proveriti strujno kolo ventila pri uključenom kontaktu. Lampica bi trebalo da zasvetli ili da zasija i polako zagasi na sva četiri strujna puta ako su EKM i ožičenje u redu, što ukazuje na mogužu grešku u namotajima statora step motora. Proveriti otpor svakog namotaja – treba da su iste vrednosti- prema dokumentaciji proizvođača. Kod nekih dijagnostičkih uređaja i vozila moguće je pokretanjem testiranja izvršnih elemenata proveriti ispravnost strujnog kruga i samog ventila.
Sam ventil može da se zaprlja pa u tom slučaju nedovoljno zatvara kanal ili sporo reaguje (opasnost od pregorevanja!). Tada je potrebno naneti na kućište prigušnog leptira specijalne tečnosti, i to tako sto se skine usisni vod do prigušnog leptira, brzina motora poveća na 1000 – 1500 o/min, nanosi se sprej prema by-pass kanalu (10 sec). Zatim se isključi motor da bi ventil usisao tečnost za čišćenje. Po potrebi ponoviti postupak. Zatim povezati usisnu cev , pokrenuti motor i držati na 1000 –1500 o/min sve dok ne prestane da iz auspuha izlazi beli dim. Ako to ne pomaže, skinuti IAC ventil, i u priključne otvore nasprejisati tečnost za čišženje direktno i ostaviti da se dobro natopi. Instalirati ga i ponoviti gore navedeni postupak. Ako ni to ne pomaže, ventil se mora menjati.
Izvor: https://automehatronika.wordpress.com