Pravilno korišćeno auto-sedišta je ono koje odgovara fizičkom uzrastu deteta, pravilno je pričvršćeno za automobil i dete je u njemu ispravno vezano. Uz to, auto-sedište mora da ima atest bezbednosti izdat od Ekonomske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu koja propisuje minimalni standard sigurnosti auto-sedišta regulacijom UN ECE R44/04 (ili R129) i ne bi trebalo da je starije od roka trajanja koji određuje proizviđač u uputstvima autosedišta. Takođe se ne bi trebalo koristiti auto-sedište koje je bilo u sudaru.
Atest etiketa na sedištu.
1. Grupa 0 (od rođenja do 10kg)I grupa 0+(do 13kg)
- Naslon mora da bude pod uglom od 45º naspram tla
- Pričvršćena pojasom ili ISOFIX-om (ne oboje, osim ako u uputstvu ne piše
- drugačije)
- Pojas auta je provučen ispravno kroz auto-sedište i dovoljno zategnut.
- U delu gde je provučen pojas, sedište ne može da se pomeri više od 2 cm levo- desno
- Ništa nije podmetnuto ispod deteta ili između pojasa auto-sedišta i deteta
- Zadnjica, trup, vrat i glava moraju da budu u istoj ravni, uz naslon
- Pojasevi sedišta nezavrnuti, u ravni ili malo ispod ramena, dovoljno zategnuti
- Između pojasa i ključne kosti sme da stane samo jedan prst
- Ukoliko se postavlja na prednje sedište, vazdušni jastuk obavezno isključen
Kako da znamo da su prerasli ovu kategoriju auto-sedišta:
- Po težini (imaju više od 10 odnosno 13 kilograma)
- Po visini (između temena i vrha auto sedišta ima manje od 2cm)
Neophodni uslovi da se dete okrene u smer vožnje su:
- dostiglo je težinu od minimum 10kg
- ima minimum godinu dana
- samostalno hoda
SAVET: Ručka auto-sedišta, ako je ima, treba da bude u položaju na koji upućuje proizvođač (pogledati skicu postavljanja koja se nalazi na auto-sedištu)!
nepravilno |
pravilno |
2. Grupa I (9-18kg)
- Postavljena u smeru vožnje.
- Naslon uspravan ili malo polegnut.
- Pričvršćena pojasom ili ISOFIX-om (ne oboje, osim ako u uputstvu ne piše
- drugačije)
- Pojas je provučen kroz ispravnu putanju i dovoljno zategnut.
- Kod dela gde je provučen pojas, sedište ne može da se pomakne više od 2cm levo-desno
- Ništa nije podmetnuto ispod deteta ili između pojasa sedišta i deteta
- Pojasevi sedišta nezavrnuti, u ravni ili malo iznad ramena, dovoljno zategnuti
- između pojasa i grudnog koša sme da stane samo jedan prst
Kako da znamo da su prerasli ovu kategoriju auto-sedišta:
- Po težini (imaju više od 18 kilograma)
- Po visini (sredina detetovih ušiju je iznad vrha naslona auto sedišta ili su najviši prorezi iz kojih izlaze kaiševi auto sedišta ispod ravni detetovih ramena)
SAVET: Crvenom kopčom pričvrstite pojas (prema uputstvu proizvođača) tek kada pojas dobro zategnete!
3. Grupa II-III (15-36kg)
- Postavljena u smeru vožnje.
- Naslon uspravan.
- Koristi se sa pojasom vozila u tri tačke kojim se vežu istovremeno i dete i auto-sedište.
- Neka pomoćna sedišta dodatno se pričvršćuju za vozilo ISOFIX sistemom.
- Mora biti vezano za vozilo i kada dete nije u njemu.
- Pojas vozila leži pravilno preko deteta:
- Nisko preko karlice-donji deo pojasa
- Preko sredine grudnog koša i ramena – dijagonalni deo pojasa
- Prati putanju u skladu sa uputstvima proizvođača
SAVET: Ukoliko zadnje sedište automobila nema naslon za vrat, koristiti pomoćno sedišta sa naslonom!
SAVET: Ukoliko zadnje sedište automobila nema naslon za vrat, koristiti pomoćno sedišta sa naslonom!
DETE JE DOVOLjNO VELIKO ZA SAMOSTALNO VEZIVANjE POJASOM BEZ KORIŠĆENjA AUTO-SEDIŠTA KADA:
- Ima 36kg ili 150cm
- Može da sedi celim leđima uz naslon sedišta, sa nogama presavijenim preko ivice sedišta
- Donji deo pojasa leži nisko preko karlice (ne preko stomaka)
- Godnji deo pojasa leži preko sredine ramena (ne preko vrata)
- Dete može da izdrži u ovom položaju tokom celog putovanja
Osim dece koja moraju biti u odgovarajućim auto-sedištima, i ostali putnici u automobilu moraju uvek biti vezani, i na prednjem i na zadnjem sedištu.
Nevezani putnici, prilikom sudara, mogu svojim telom ozbiljno povrediti pa čak i usmrtiti ostale putnike u automobilu, čak iako su oni ispravno vezani.
Napomena: Ovo su opšte preporuke! Svakako je neophodno pažljivo pročitati uputstvo proizvođača!
Izvor: bezbednostsaobracaja.com