Autostart Centrala, Ćirila i Metodija 45, Novi Sad +381 21 504 221, +381 21 504 223

Akumulatori stare leti, a umiru zimi

Da li ste znali da akumulatorima više smetaju letnje vrućine od zimskog minusa? Ne smeju da se isprazne do kraja, a vibracije im takođe skraćuju životni vek. Ne kupujte akumulator manjeg ali ni većeg kapaciteta od propisanog.

O akumulatorima postoje brojne predrasude i pogrešna mišljenja. Najveći broj problema nastaje zbog neadekvatnog korišćenja pa se nekim vlasnicima automobila dešava da menjaju akumulator jednom godišnje a nekima traju i po pet-šest godina.

Za početak, veliki broj ljudi kupuje akumulator većeg kapaciteta jer misle da će tako rezerva snage biti veća. To je jednako loše kao da je kupljen akumulator manjeg kapaciteta od onog koji propisuje proizvođač. Alternatori  jednostavno ne mogu da napune akumulator većeg kapaciteta za koji nisu projektovani. Tokom eksploatacije se prazni i nedovoljno dopunjava, što na kraju dovodi do dubokog pražnjenja koje je pogubno za akumulator.

Zanimljivo je da se već napon od 10,5 volti smatra dubokom ispražnjenošću, dok pun akumulator ima napon od 12,72 volti. Već napon od 12,6 volti znači da akumulator radi sa 85 posto svog kapaciteta, na 12,4 V sa svega 65 posto i na 12,25 volti sa 40 posto kapaciteta.

Najveći broj problema nastaje zbog neadekvatnog korišćenja

Prilikom dubokog pražnjenja dolazi do sulfatizacije (procesa stvaranja olovo sulfata na pločama – sivog sloja na pločama), a tada se koncentracija kiseline smanjuje i dolazi do korozije na pločama ćelija. Ovo je proces koji dovodi do drastičnog smanjenja broja ciklusa punjenja i pražnjenja, a koji je inače daleko veći kod kvalitetnih akumulatora u odnosu na one lošijeg kvaliteta. Zato je sasvim logično pitanje kako izbeći duboko pražnjenje akumulatora.

Osim kupovine adgovarajućeg kapaciteta, treba voditi računa o pražnjenju tokom stajanja. Ukoliko se auto ne vozi baš često, potrebno je češće kontrolisati napon na polovima.

Smatra se da je potrebno dopunjavanje akumulatora ukoliko mu je napon ispod 12,4 V a kontrolu bi trebalo obavljati bar na mesec dana.

Ukoliko se auto ne vozi često, potrebno je redovno kontrolisati napon. Iako je akumulator pod garancijom, dopunjavanje nije zabranjeno ukoliko je obavljeno adekvatno. Preporučena struja punjena u amperima bi trebalo da iznosi 10 do 20 procenata nazivnog kapaciteta (na primer akumulator od 44Ah treba puniti strujom od 4A do 8A), a akumulator ne sme ni da se prepuni jer to drastično utiče na skraćenje životnog veka.

Prekid punjenja bi morao da se desi na 12,75 volti kada se prelazi na režim sitnog dopunjavanja. Na žalost, takve uslove obezbeđuju samo skuplji i komplikovaniji punjači. Važno je napomenuti da stepen samopražnjenja prilikom stajanja zavisi i od vrste automobila. Ako je u pitanju noviji model sa velikom količinom elektronske opreme, samopražnjenje je veće.

Možda niste znali, ali veliki broj komponenti je pod naponom i kad je motor isključen i „vuče“ određenu struju. Tako, na primer, GPS uređaj koristi struju od pet miliampera, alarm 10 mA, svaki podizač prozora po 5 mA, sistem za ubrizgavanje goriva 5 mA, digitalni sat 3 mA, analogni sat 7 mA, a radio sa kodom 3 mA.

Sve se to odnosi na situaciju kada motor ne radi i bez kontakta! U svakom slučaju, ukupna struja mirovanja ne bi trebalo da bude veća od 50 mA kod automobila sa ispravnim elektro-instalacijama. Pogrešno je mišljenje da akumulatorima ne prija zima i temperature ispod nule – tada im se samo smanjuje kapacitet.

Preporučena struja punjena u amperima bi trebalo da iznosi 10 do 20 procenata nazivnog kapaciteta

Ono što im zaista ne prija su visoke letnje temperature jer tada isparava voda iz elektrolita, ali se koristi manje elektro-potrošača i za razliku od zimskih uslova pružaju manji otpor. Nasuprot tome, zimi starter pruža veći otpor a posebno su pogođeni akumulatori na dizel motorima kod kojih grejači rade još neko vreme nakon startovanja. Čak se na najnovijim modelima dešava da grejači počinju da rade u trenutku kada otključate vrata!

Vibracije su još jedan od najvećih neprijatelja akumulatora. Tom prilikom se dešava da aktivna masa sa ploča otpada i vrlo lako mogu da izazovu kratak spoj koji dovodi do trajnog oštećenja.

Zbog svega toga kvalitetniji akumulatori imaju specijalne kesice koje sprečavaju ovakvu pojavu. U čemu se još razlikuju kvalitetniji od manje kvalitetnih akumulatora? Oni zaista omogućavaju eksploataciju bez održavanja, što znači da nema potrebe za dodavanjem destilovane vode u elektrolit. Imaju specijalno konstruisane lavirint poklopce koji omogućavaju vraćanje vode prilikom isparavanja.

Osim toga, obezbeđuju daleko veću struju hladnog starta i veću rezervu snage. Struja hladnog starta je uvek naznačena na samom akumulatoru uz oznaku kapaciteta i označava onu struju koju akumulator mora da isporuči u trajanju od 10 sekundi na temperaturi od -18 stepeni celzijusovih i to dok napon po ćeliji ne padne na najviše 1,25 volta, odnosno ukupnih 7,5 volta za akumulator od 12 volti.

Kapacitet izražen u Ah prestavlja količinu električne energije koja može da se isporuči pod određenim uslovima (na primer kapacitet od 44Ah znači da se u priodu od 20h može dobiti 2,2A dok napon ne padne na nivo od 10,5V).

Struja hladnog starta i kapacitet su potpuno nezavisne kategorije i drastično se razlikuju kod kvalitetnih u odnosu na one druge akumulatore.

Na kraju krajeva, velika razlika postoji i u pogledu broja ciklusa punjenja-pražnjenja koje akumulatori mogu da izdrže, što je proces koji se svakodnevno dešava tokom eksploatacije.

Kategorizacija u pogledu modela postoji i unutar jednog brenda. Tako Bosch u svojoj ponudi ima nekoliko modela akumulatora, koji se razlikuju u pogledu “gustine“ energije a samim tim i potrebne količine struje kod automobila.

Na primer, automobilima sa manje elektronike je namenjen model S3, dok S4 i S5 u istoj zapremini skladište više energije i namenjeni su automobilima sa puno elektro-opreme.

Poslednji u nizu je S6 koji je konstruisan za potrebe automobila sa start-stop sistemima s obzirom da se kod njih starter koristi skoro pri svakom kretanju iz stanja mirovanja.

Jedna od tehnologija koja omogućava viši nivo elektrolita, veću startnu snagu i veći kapacitet uz zadržavanje kompaktnih dimenzija je AGM (Absorbed Glass Mat). U suštini, radi se o elektrolitu koji je upijen u materijal koji poseća na staklenu vunu, čime je omogućena i upotreba ploča veće površine. Ovi akumulatori odlikuju se većom strujom hladnog starta, velikim brojem ciklusa punjenja i pražnjejnja i otpornošću na vibracije.

Pored standardno dobrog i pouzdanog rešenja koje nudi Bosch preporučujemo tester akumulatora koji se izuzetno dobro pokazao, koji je praktičan, pouzdan i savremen a dolazi nam iz Magneti Marelli-a. U pitanju je: Bežični tester akumulatora MM iBat Expert Pro (vidi opširnije).

Nadamo se da ćete uz ovaj tekst bolje razumeti potrebe vašeg akumulatora jer je on kao elektro-hemijski uređaj skoro pa živo biće – zahteva negu i pažnju.

Kako-sacuvati-akumulator

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Izvor: magazinauto.com