Prljav i zapušen filter kabine može dovesti do brojnih problema sa zdravljem automobila, ali i putnika. Zato je veoma važno redovno ga kontrolisati i po potrebi menjati, pogotovo kada se približi proleće.
Na proleće sve ozeleni, što je zaista lepo i prijatno za oko, ali ne i za nos jer je tokom proleća vazduh ispunjen polenom, a mnogi od nas su na njega veoma osetljivi. Štaviše, po istraživanjima Instituta „Torlak“ čak trećina ljudi u Srbiji pati od nekog oblika alergije, a na svetskom nivou istraživanja su pokazala da broj ljudi alergičnih na polen svake godine neprekidno raste.
Posledice su jasne – oči se zacrvene, nos „curi“, kašljanje, kijanje, a u najgorem slučaju i gušenje. Ovo je daleko ozbiljniji problem tokom vožnje automobila jer svako kijanje ili brisanje nosa maramicom automatski znači i zatvorene oči, odnosno trenutni gubitak pažnje što, na primer, tokom vožnje po auto-putu može biti veoma opasno pa čak i fatalno.
Primera radi, pri brzini od 50 km/h, sekund vožnje sa zatvorenim očima znači čitavih 13 metara nekontrolisane vožnje, čime se rizik od nesreće znatno povećava. Štaviše, istraživnaje sprovedeno u Nemačkoj došlo je do podatka da se rizik od nesreće, usled alergijske reakcije, povećava za čitavih 30 odsto.
Ipak, da li to znači da osobe sa burnom polenskom reakcijom treba da prestanu da voze? Za ove probleme medicina već ima spremno rešenje – kapi za oči, nos i tablete protiv alergija su efikasne, ali osim što leče alergiju one snižavaju krvni pritisak pa se vozač ubrzano zamara i gubi koncentraciju, što je praktično poziv na nesreću. Sve u svemu, nije baš idealno rešenje. Srećom postoje i druga rešenje koja su daleko efikasnija i bez potencijalno fatalnih posledica. Na pitanje kako se od ovoga odbraniti, automobilska industrija je već dala odgovor – filter polena.
On je sada standard za gotovo sve putničke automobile jer se retko koje vozilo danas proda a da nema klima-uređaj. Takođe, danas retko koji automobil nema filter kabine pa upravo zato treba voditi računa o njihovoj redovnoj zameni.
Savremeni filteri polena u svojoj unutrašnjosti imaju aktivni ugalj koji značajno poboljšava njegova zaštitna svojstva u filtriranju polena i u stanju je da zadrži i najsitnije čestice nečistoće van kabine. Štaviše, ovakvi filteri koliko-toliko uspevaju da zadrže svoju funkciju čak i kada je površina prekrivena prljavštinom.
Pored polena oni čiste i štetne gasove koji dolaze iz okruženja automobila i, samim tim, čak i osobama koje nisu alergične na polen, znatno olakšavaju disanje tokom vožnje po zagađenim sredinama kakve su ulice velikih gradova.
Preporuka je da se filter kabine menja jednom godišnje, odnosno posle odgovarajuće pređene kilometraže. Za automobile koji se mahom voze na dužim putovanjima po auto-putu on može da potraje i preko 30.000 km, dok kod onih koji se voze gotovo isključivo po gradu filter treba menjati na duplo kraćem intervalu – na svakih 15.000 pređenih kilometara. U protivnom, doći će do ozbiljnog zagušenja filtera i on će izgubiti svoja svojstva. Posledica toga biće lošiji vazduh u kabini, koji će učiniti da se vozač, ali i svi putnici brzo zamore usled povećane količine ugljen-dioksida u kabini. Istovremeno, povećava se i procenat vlage u unutrašnjosti što za direktnu posledicu ima zamagljene
Treba reći i da, na sreću vlasnika starijih automobila, filter polena nije predviđen samo za novija vozila već se nudi mogućnost naknadne ugradnje ovog filtera. Cena, zavisno od modela automobila, može biti od pet, pa do nekoliko desetina evra. Ipak, bio on fabrički ili naknadno ugrađen, u oba slučaja važi isto, a to je da ga redovno treba menjati.
Naša preporuka je da, ako ovu operaciju niste obavljali ranije, zamenu prepustite serviseru. Ipak, svi vlasnici automobila sa viškom slobodnog vremena i malo istraživačkog duha to mogu sami da obave. Nažalost, kako se pozicija filtera razlikuje od automobila do automobila ne možemo dati neki konkretan savet za zamenu, već se morate osloniti na uputstvo koje se, srećom, dobija u samom pakovanju uz svaki „kršten“ filter.
Izvor: blic.rs