Jedan od najčešćih uzroka saobraćajnih nesreća je gubitak kontrole nad vozilom. Nepisano pravilo govori da je glavni krivac prevazilaženje limita fizike. Kada se oni prekorače, vozač teško može nešto da uradi i uglavnom reaguje suprotno od onog što bi bilo potrebno. U tom trenutku na se aktivira ESP.
Brz razvoj elektronskih komponenti i njihova ugradnja u automobile u velikoj meri doprinose uvećanju aktivne bezbednosti. Jedan od (pod) sistema koji nadležne institucije predlažu za uvrštavanje u serijski paket opreme svih vozila je i program za elektronsku kontrolu stabilnosti – ESP. ABS, kontrola proklizavanja pogonskih točkova i kontrola stabilnosti, danas čine jedinstven sistem. Njihovi senzori prate namere i reakcije vozača, ugao upravljača, poziciju papučice gasa, brzinu kojom se pritiska pedala kočnice, zatim odziv vozila na komande, eventualno otklizavanje usled dejstva inercijalnih sila, zanošenje i brzine svakog od točkova. Senzor za detekciju pomeraja vozila koja odstupaju od unapred zadatih vrednosti, smešten je u težištu.
U zavisnosti od trenutnih parametara ESP sistem proračunava koji je od točkova potrebno usporiti kočenjem ili redukcijom obrtnog momenta ne bi li se uspostavila ravoteža.
Aktuelni uređaji omogućavaju da se balans vozila uspostavi čak i kada ono vuče prikolicu. U većini slučajeva dodatni teret narušava stabilnost jer se na kretanje utiče inercija. Prikolica, dakle, prati kretanje vozila za koje je prikačena i sve je u najboljem redu dok je automobil (ili kamion) pod apsolutnom kontrolom vozača.
Situacija se, međutim, komplikuje u nepredviđenim okolnostima, kada dolazi do pojačanja neželjenih efekata. Savremeni ESP tokom proračuna parametara za stabilizaciju vozila u obzir uzimaju i te podatke, tako da je moguće delovati i na točkove vučenog vozila. Granice efektivnog dejstva ESP-a, ponovo, postavljaju zakoni fizike koje nije moguće pobediti.
Brojna ispitivanja su potvrdila efikasnost ESP sistema u zadržavanju vozila na zamišljenoj putanji. Efekat uređaja je najuočljiviji prilikom izbegavanja iznenadne prepreke na (klizavom) putu. Vozilo opremljeno ESP-om će, u većini slučajeva, prepreku zaobići bez zanošenja, dok će se isti takav automobil bez asistencije elektronike oteti kontroli i završiti, u najboljem slučaju, pored puta.
Izvor: polovniautomobili.com (Aleksandar Mirković)