Kada kupujete nov akumulator, kupite takav čiji je kapacitet bar isti kao kod originalnog ili onog koji menjate, osim ako ne nameravate da automobil prodate u relativno bliskoj budućnosti. Čak i tada, veliki akumulator može da poveća cenu prilikom prodaje.
Akumulatori se cene prema ponašanju prilikom startovanja motora po hladnom vremenu, tj. sa koliko električne struje akumulator može da snabde elektropokretač kada je vreme veoma hladno. Provera startovanja po hladnom vremenu pokazuje jačinu struje koju akumulator od 12 V može da proizvede u roku od 30 sekundi pre nego što napon padne na 7,2 V. Kapacitet akumulatora je izražen u amper/časovima – na primer, akumulator od 50 Ah (amper/časova).
Prilikom kupovine treba da odaberete akumulator sa kapacitetom neophodnim za startovanje po hladnom vremenu. Za motore koji imaju dodatne uredjaje kao što su upaljač za cigarete, jak stereo uredaj itd., treba predvideti akumulator većeg kapaciteta. Ako imate problema sa startovanjem po hladnom vremenu, kupite akumulator najvećeg kapaciteta koji fizički može da stane u predvidjeni prostor. Zapamtite da će na -20°C vaš akumulator, iako je potpuno napunjen, koristiti samo 40% kapaciteta. Ovo znači da će za isti motor možda biti potreban akumulator
sa 2,5 puta većim kapacitetom od nominalnog da bi mogao da radi kada temperatura padne na -20°C.
Alat i materijal
- Ključevi ili klešta za akumulator
- Izvlakač za kleme
- Traka za držanje akumulatora
- Četka za bojenje
- Hidrometar
- Nov akumulator
- Penetrant
- Voda – obična ili destilisana Soda bikarbona
- Antikoroziona boja
- Silikonski sprej ili antikoroziono sredstvo
- Mast ili vazelin
Za razliku od nekih delova automobila, kao što su remeni i cevovodi, akumulatori se često mogu kupiti jeftinije na rasprodajama. Stoga vodite računa o starosti i stanju vašeg akumulatora i naučite se da predvidite vreme za zamenu kako biste mogli da kupite nov po najpovoljnijoj ceni pre nego što budete prinudjeni da ga kupujete kada otkaže, te niste u situaciji da birate.
Osim veličine i kapaciteta akumulatora, postoji nekoliko tipova izmedju kojih se treba odlučiti. Najčešći tip je napunjen ili vlažan akumulator kod koga je elektrolit prethodno naliven i koji je odmah spreman za montiranje u vozilo.
Zamena akumulatora na vozilima
Upozorenje: tečnost u akumulatoru je kiselina sa korozivnim dejstvom. Ne dopustite da vam dodje u dodir sa očima, kosom, odećom ili obojenim površinama. Odmah dobro isperite vodom mesto na koje je prsnula tečnost. Nikada ne držati akumulator blizu otvorenog palamena ili eleklrične varnice. Akumulalor proizvodi gas koji je zapaljiv i eksplozivan. Uvek skinite prstenje i šal kada radite sa akumulatorima i produžnim kablovima za startovanje da biste sprečili mogućnost varničenja. Pažljivo rukujte metalnim alatom ili produžnim kablovima da ne bi dodirnuli pozitivan pol akumulatora (ili metal u dodiru sa tim polom) ili neki drugi metalni deo automobila i izazvati kratak spoj.
Suvi akumulator za vozila
Akumulator kome nije potrebno održavanje (suvi akumulator)
Ako imate star automobil i ako ste zamenili originalne delove kao što su pneumatici, amortizeri i prigušivači najboljim koje ste našli, verovatno vozite automobil koji je iz više razloga bolje nego što je bio kao nov. To je jedna od koristi koje tržište auto-delova može da ponudi svojim potrošačima.
Dobar primer za ovo je akumulator kome nije potrebno održavanje i koji treba uzeti u razmatranje kada dode vreme da zamenite svoj akumulator. Glavna prednost je to što mu nikada nije potrebno dodavanje vode. Medjutim, imajte u vidu da postoje razni tipovi akumulatora kojima ne treba dodavanje, i ako niste stručnjak, možete da imate problema prilikom donošenja odluke.
Postoje akumulatori koji ne traže održavanje, ali još uvek na poklopcu imaju čepove i otvore za nalivanje. Bolje prodavnice auto-delova nude zaptivne akumulatore kojima nije potrebno održavanje, a koji se koriste u novijim tipovima automobila. Takvi akumulatori na poklopcu nemaju čepove i otvore za nalivanje. Umesto uobičajenog e1ektrolita, u tu mešavinu uključuje se i antimon. Kalcijum smanjuje količinu gasa koji se razvija prilikom punjenja, a odsustvo antimona eliminiše potrebu za dodavanjem vode.
Suvi akumulator i delovi
Bez obzira da li ćete se odlučiti za potpuno zaptiven akumulator kome nije potrebno održavanje ili manje skup tip sa poklopcima i otvorima za nalivanje, u svakom slučaju dobicete bolji akumulator od onoga koji je bio ugraden u vas stariji model automobila.
Jedno od preimućstava svih akumulatora kojima nije potrebno održavanje jeste da se u njima nagomilava veoma malo kiseline ili se uopšte ne nagomilava. Stoga je i korozija na polovima, klemama kablova i na samoj kutiji znatno smanjena. Međutim, nije na odmet da ipak s vremena na vreme očistite akumulator zbog toga što može doći do taloženja drugih zagadjivača.
Zbog toga što su zaptiveni, akumulatori kojima nije potrebno održavanje nemaju čepove i otvore za proveru stanja napunjenosti pomoću hidrometra, već se ono utvrdjuje pregledom pokazivača. Kada je okce na pokazivaču zeleno, stepen napunjenosti je dobar. Kada je okce tamno, potrebno je punjenje, a kada je okce providno ili svetlo, nivo elektrolita je suviše nizak da bi se punio. Ukoliko je to slučaj, ne pokušavajte da punite akumulator kome nije potrebno održavanje, već ga obavezno zamenite.
Pošto napunite akumulator kome ne treba održavanje zato što je na osnovu pokazivača to trebalo učiniti, možda ćete morati malo da nagnete akumulator na jednu i na drugu stranu da biste videli zelenu boju ako se slučajno oko pokazivača nakupe mehurići gasa.
Zamena akumulatora na automobilu
Ako na osnovu uputstava iz odeljka ispitivanje akumulatora zaključite da akumulator treba zameniti, to se radi na sledeći način:
- Skinite ključem vijke na ramu koji pričvršćuju akumulator za automobil. Posao će vam ići brže ako ga blagovremeno planirate. Kada rešite da zamenite akumulator, bar nekoliko sati pre nego što počnete to da radite podmažite vijke uljem da bi se lakše skinuli.
- Skinite kleme kablova sa akumulatora kako je opisano u odeljku punjenje akumulatora. Proverite da li je glavni prekidač iskljucen.
- Izvadite stari akumulator iz automobila. Traka za držanje akumulatora će vam olakšati taj posao. Očistite okvir za pričvršćivanje rastvorom sode bikarbone i vode. Ne bi bilo loše da taj okvir posle čišćenja i sušenja obojite bilo kojom antikorozivnom bojom da biste usporili dalju koroziju.
- Montirajte nov akumulator pošto ste proverili na kojoj strani se nalaze polovi na akumulatotru u odnosu na kablove u automobilu.
- Obavezno proverite da li je nov akumulator posle nameštanja potpuno napunjen. Ako je pitanju standardan akumulator, proverite to hidrometrom.
Kad god zamenjujete akumulator ili čistite polove na akumulatoru, obavezno premazite antikorozionim sredstvom spojeve kablova i polova. To može brzo da se uradi silikonskim sprejom, ali je efikasnije primeniti posebno antikoroziono sredstvo koje se na metal nanosi četkom. To sredstvo se nabavlja u prodavnicama autodelova. Može se naneti i debeo sloj masti, a dovoljan može da bude i vazelin.
Mnogi noviji tipovi akumulatora sa bočno postavljenim polovima imaju zaštitne poklopce na polovima koji ih štite od korozije.
Izvor: motorna-vozila.com