Sada je krajnje vreme da obratite pažnju kakovam radi klima-uređaj u automobilu. Neprijatni mirisi, slabije hlađenje, neobični zvukovi… To su simptomi koje ne treba da zanemarite, a evo kako da ih rešite.
Vreli dani su počeli, a samim tim i česta, da ne kažemo stalna, upotreba klima-uređaja u vozilima. Poslednje što želite jeste da se tokom letnjih meseci prekomerno znojite u kabini i budete nervozni za volanom. Zato je sada krajnje vreme da proverite i po potrebi reagujete ukoliko vam klima ne radi valjano.
Pod proverom podrazumevamo da ustanovite da li klima radi slabije, da li se iz nje šire neprijatni mirisi, da li umesto hladnog iz nje izlazi topao vazduh, kao i da li se iz klime oseća freon ili se čuju čudni zvukovi dok radi. Sve ovo su klasični simptomi da sa klima-uređajem nešto nije u redu i da će naredno vrelo leto zaista biti takvo ukoliko brzo ne reagujete. Servis na dve do tri godine Znate i sami kada ste poslednji put radili servis klime (da li ste ga ikada radili), pa ako je od tada prošlo više od dve, tri godine onda je sada pravi trenutak za posetu servisu. Tamo će profesionalci uz pomoć posebnog uređaja obaviti niz potrebnih stvari kako bi klima nekoliko godina radila besprekorno. Tu, pre svega mislimo na proveru i po potrebi dopunu rashladnog gasa (freona) u sistemu, proveru dihtovanja, dezinfekciju i tome slično.
Naravno, ne treba da zaboraviti da komplet servis klime koji se obavlja na svake dve, tri godine nije jeftin. . Samo dezinfekcija klima-uređaja traje oko 30 minuta a za ovu potrebu koristi se posebna mašina u kojoj je netoksična tečnost. Kada se mašina poveže sa vozilom i počne da radi, od ove tečnosti se napravi para koja prodireu ceo sistem klime. Ona uklanja sve nečistoće, s tim što tokom ovog tretmana klima nije uključena već samo unutrašnja cirkulacija vazduha i to na najslabije. Takođe, u servisima osim dezinfekcije ili kompletnog servisa klime, možete i samo proveriti i po potrebi dopuniti rashladni gas (freon).
Prva pomoć
Ipak, ako je reč o nekim od gore navedenih problema, pojedine od njih možete rešiti i sami bez odlaska kod majstora. Tu pre svega mislimo na širenje neprijatnih mirisa iz klime. Upamtite da su to što smrdi u stvari gljivice, bakterije i nečistoće nataložene u sistemu a koje se raspršuju po kabini i direktno napadaju vaše respiratorne organe, oči i izazivaju alergije. Upravo zbog velike količine ovih mikro nemani, vozači i svi putnici u vozilu vrlo lako mogu da se razbole. Prva pomoć ovde mogu biti sprejovi za čišćenje i dezinfekciju klime koji se kupuju u prodavnica auto-opreme. Zavisno od proizvođača razlikuje se način primene ovih sprejova pa je čitanje i praćenje uputstva obavezno. Neki od njih se pomoću posebne cevčice ubrizgaju direktno u ventilacioni otvor, dok je neke potrebno postaviti u kabinu, otvoriti i uključiti recirkulaciju vazduha. Ukoliko ovi sprejovi ne reše problem neprijatnih mirisa, a klima usput slabije radi i duva topao vazduh, uzrok može biti i prljav filter klime, pa ga proverite i po potrebi zamenite.
Ne zaboravite!
Kada obavite servis klime, ili je samo dezinfikujete, gljivicima i nečistoćama možete zabraniti dalji pristup tako što ćete pred kraj svake vožnje (ili po parkiranju), ugasiti klima-uređaj i uključiti ventilatore na najjače i pustite ih da rade nekoliko minuta kako bi se površina isparivača (gde dolazi do kondenzovanja vlage a kapljice ostaju u saću rashladnog sistema) osušila. Ukoliko to ne obavite i ovaj deo ostane vlažan, na njemu će se brzo stvoriti buđ, odnosno gljivice i bakterije jer ste im omogućili idealne uslove (kombinaciju vlage, mraka i toplote) i opet će početi da se šire po vašoj kabini, donoseći sa sobom onaj grozni miris i opasnost od bolesti. Čuvajte zdravlje svoje i svojih saputnika.
Kako se obavlja servis klima-uređaja u servisu
1. korak – Na uređaju za dijagnostiku proverava se u kakvom je stanju klima-uređaj. Uređaj će prijaviti ukoliko je u radu nastala neka greška u funkcionisanju.
2. korak – Pre montiranja uređaja za održavanje klime treba proveriti gde se u motorskom prostoru nalaze priključci. U ovom koraku od velike pomoći je servisno uputstvo
3. korak – Kada smo prema sevisnom uputstvu našli mesta za priključenje, montiramo uređaj za održavanje klima-uređaja
4. korak – Na osnovu podataka proizvođača, modela i varijanti vozila, uređaj će prepoznati količinu rashladnog gasa u sistemu
5. korak – Odavde je sve prepušteno uređaju. On prvo isisava gas iz sistema, osvežava ga i reciklira, onda pravi vakuum u sistemu nakon čega ponovo ubrizgava gas u sistem. Sledi provera dihtovanja, posle čega je proces završen
6. korak – Dezinfekcija. Motor se startuje, klima uređaj se postavlja u režim recirkulacije vazduha, a u unutrašnjost se postavlja specijalni uređaj koji uz pomoć hemikalije (para) dezinfikuje čitav sistem
Izvor: mojauto.rs