Potražnja za novim delovima i dalje biva zadovoljena kroz ovlaštene prodavnice i servise, ali internet oglasi sve više postaju važni za sve one koji traže kako nove, tako i polovne delove za svoja vozila.
Oni koji se odlučuju za polovne delove navode slabu platežnu moć kao glavni razlog i smatraju da takvi delovi ne zaostaju za novim delovima po pitanju kvaliteta.
Novo ili polovno
Uprkos slaboj platežnoj moći i generalno nezavidnoj situaciji na našem tržištu, čak 46% naših ispitanika češće kupuje nov nego polovan deo, dok njih 40% uvek koristi isključivo nove delove. Samo 13% učesnika u našem istraživanju češće kupuje polovne nego nove delove, dok samo 1 procenat kupaca uvek bira polovne delove za popravku svog automobila.
Gde i kako se delovi za automobile najčešće kupuju?
Istraživanja pokazuju da čak 59% koristi internet kao glavni način nabavke. Polovina kupaca i dalje vidi auto otpade kao korektan izbor kada su polovni delovi za vozila u pitanju.
Za one koji preferiraju popravku svojih vozila korišćenjem novih delova, u čak 83% slučajeva prodavnice auto delova predstavljaju izvor nabavke. Samo 14% kupaca koji kupuju nove delove za popravku svojih vozila je nabavke izvršilo putem oglasa na internetu.
Svaki šesti ispitanik koji preferira nove delove, nabavlja ih u ovlašćenim servisima.
Manji broj ispitanika je naveo da koristi alternativne načine nabavke delova i opreme. U ovim situacijama, polovni delovi se najviše nabavljaju kod automehaničara, dok su neovlašćeni servisi najčešći izbor pri nabavci novih delova za automobile.
Kupovina delova na internetu
Prema istraživanjima potencijalni kupci koji traže polovne delove na internetu najčešće koriste sajt www.polovniautomobili.com (67%) i sajt kupujemprodajem.com (66%), dok se u manjem broju pretrage vrše putem Google-a, Limunda, Kupinda i specijalizovanih grupa na facebook-u.
Među ispitanicima koji preferiraju ugradnju novih delova u svoja vozila najčešće se za pretragu koristi kupujemprodajem.com (63%) i www.polovniautomobili.com (60%). U nešto manjoj meri koristi se i sajt delovionline.rs (17% ispitanika).
Zašto polovni umesto novih delova?
Odgovor na ovo pitanje treba potražiti istraživanjem potvrđenoj činjenici da čak 62% naših ispitanika smatra da su polovni delovi podjednako kvalitetni kao i novi, a samo 16% njih misli da je kvalitet novih delova ipak superioran u odnosu na polovne. Od ukupnog broja ispitanika, jedna petina nema određen stav o ovom pitanju.
Klijenti koji kupuju polovne delove za svoje automobile u 57% slučajeva navode povoljnije cene od novih delova kao glavni razlog. Manji broj klijenata (17%) jednostavno nema gde da nabavi nove delove pa im je to jedino rešenje.
Dominantna pozicija majstorskih radionica
Tri četvrtine naših ispitanika održava i popravlja automobile kod „svog majstora“. Tek 11% učesnika u našem istraživanju daje zvaničnim ovlašćenim servisima puno poverenje kada su u pitanju popravke i odražavanje vozila. Kada smo ispitanike upitali zašto svoja vozila ne održavaju u ovlašćenim servisima, u 52% slučajeva odgovor je bio da ne mogu sebi to da priušte. Skoro pola ispitanika (46%) više veruje svom majstoru nego ovlašćenom servisu.
Zaključak
Potreba za auto delovima i opremom se sve više zadovoljava putem interneta. Sve je više korisnika koji preferiraju specijalizovane portale, sve je manje onih koji fizički traže delove po prodavnicama, auto-pijacama i otpadima.
Nažalost, niski standardi u Srbiji i dalje nameću to da se vozači radije odlučuje za polovne delove nego za nove. Nepoverenje prema sistematski razrađenom popravljanju i održavanju vozila u zvaničnim ovlašćenim servisima je još uvek u izvesnoj meri prisutno. Ovakve usluge se zbog visokih troškova i dalje izbegavaju i popravke se obavljaju po lokalnim radionicama.
Izvor: polovniautomobili.com