Otkrivamo kako nas varaju serviseri i kako se zaštititi
Servisiranje automobila veoma je važno za trajnost, ekonomičnost i sigurnost automobila. Zbog toga s pravom imamo poverenje u servisere. Ali da li, je to uvek pametno? Koliki su rizici i štete od prevara?
Rizika nemoralnog postupanja u servisima ima i glasine da nas neki serviseri opako varaju su tačne i o tome treba voditi računa. Kod toga je najvažnije pravilo, da pravila - nema, jer i u najrenomiranijem servisu ‛muljati’ mogu svi mehaničari, pa čak i pomoćnici. Mala je verovatnoća da to radi vlasnik i ipak, što je servis ugledniji, rizik je manji. Kod nas u većini slučajeva vlasnik auta ne može nadgledati popravke, a zamki je mnogo. Prva i najjednostavnija, a jedna od najštetnijih je da vam umesto kvalitnog sintetičnog ulja, sipaju najjeftinije mineralno ulje, koje se može na veliko nabaviti za male pare.
Sipanje mineralnog ulja umesto sintetičnog i ostavljanje starih filtera najčešće su prevare nemoralnih servisera. To je posebno opasno za motore s turbopunjačem, kroz koje cirkuliše ulje zbog podmazivanja i hlađenja. Kako se turbopunjač zagreva i više od 900 stepeni Celzjusa, ulje je veoma opterećeno. Zbog toga se motor ne sme naglo ugasiti, jer kad secu užarenom turbopunjaču ulje zaustavi, može izgoreti (karbonizacija). Sintetička ulja su znatno otpornija na visoke temperature, a mineralna u turbopunjaču sagorevaju i kod normalnih temperatura. Nakon toga se otežava protok ulja te se ubrzava trošenje motora. Mineralno ulje lošije podmazuje i cilindre, prstenove, ležajeve...
Stara je prevara ne menjanje filtera ulja, koji se samo temeljno prebriše (ponekad čak ni to) i tako se za malu korist napravi velika šteta korisniku. Zaprljan filter ulja može napraviti sličnu štetu kao i loše ulje. Slično je i sa filterima goriva i vazduha, a povećava se i potrošnja. Najvažnije je automobil odvesti kod servisera u kojeg imate poverenja. Ali , koristiće ako kućište filtera ulja i goriva oštrim predmetom označite jedva vidljivom oznakom, kako biste nakon servisa znali jesu li zamenjeni ili samo spolja očišćeni. Otvorite kućište filtera vazduha i lako ćete utvrditi je li filter samo izduvan ili zamenjen.
Još je gore ako vam ugrade neoriginalne disk pločice ili zamenske diskove, jer se pogoršava sigurnost. Ova se prevara naknadno lako otkriva. Rizik možete smanjiti ako ako možete biti prisutni prilikom , izmene ulja, filtera ulja, goriva i vazduha i disk pločica. U servisu gde niste prisutni tražite da vam vrate sve delove koje su skinuli. Ako prethodno diskretno označite uljni filter i filter goriva, odmah možete utvrditi prevaru. Najvažnije je ipak otići u ovlašćeni servis na dobrom glasu, gde su rizici prevare minimalni.
Kako otkriti prevaru i zaštiti se
PREVARA 1
Naplate ulje i filtere, a zamene samo ulje
Kako se zaštititi:
Pre odlaska u servis oštrim predmetom neupadljivo označite uljni filter. Nakon servisa tražite zamenjeni uljni filter pa ćete lako utvrditi je li vam serviser podvalio tuđi zamenjeni filter.
PREVARA 2
Naplate ulje i filter, a ne zamene ništa
Kako se zaštititi:
Postupite kao u prethodnom slučaju, a prilikom preuzimanja tražite da vam predaju prazne flaše od ulja, s ostatkom u jednoj od njih. Najvažnije je da zatim izvučete mernu šipku, obrišeteje ponovo uvučete i izvučete. Nivo treba biti na maksimumu, a ulje treba biti bistro i gotovo bezbojno. Ne nasedajte na izjave da se ulje odmah zacrni nakon sipanja.
PREVARA 3
Naplate sintetičko ulje, a sipaju mineralno ulje
Kako se zaštititi:
Ovo je najopasnija podvala, koju je teško otkriti nakon servisa, jer se po izgledu i teksturi ne može zaključiti, motor radi normalno, a posledice se počnu osećati tek nakon nekoliko godina. Jedini lek je direktno nadgledanje te servisne operacije, odnosno odlazak u provereni servis.
PREVARA 4
Naplate veću količinu ulja od sipane (0,1 do 0,3 l)
Kako se zaštititi:
Proverite specificiranu količinu motornog ulja i uporedite je s količinom prikazanom na računu, a nakon servisa odmah proverite količinu motornog ulja na mernoj šipki. Ako je ispod maksimuma, tražite da ga doliju .
PREVARA 5
Naplate zamenu filtera klime, vazduha i goriva, a ne zamene ih
Kako se zaštititi:
Pre servisa oštrim predmetom diskretno označite filter goriva, a nakon servisa tražite da vam vrate zamenjene delove. Filter vazduha se lako proverava, a po tome se može zaključiti i šta je sa ostalim filterima. Ako nosite svoje nove delove, diskretno iz obeležite pre predaje u servis, pa ih možete prepoznati kad vam ih vrate pri sledećoj izmeni.
PREVARA 6
Naplate originalne delove, a ugrade zamenske
Kako se zaštititi:
Razliku između originalnog i zamenskog dela može otkriti samo stručnjak, pa je povremeno preporučljivo promeniti ovlašćenog servisera, čak i ako je iz iste mreže. Budite oprezni ako kupujete ‛originalne’ delove izvan službene mreže, jer je lako naleteti na prevaru, bilo da se radi o delu, ili tečnosti.
PREVARA 7
Naplate nove delove, ugrade reparirane
Kako se zaštititi:
Ugradnja fabrički repariranih delova, uz davanje starog (posebno kod turbopunjača i visokopritisnih pumpi), česta je i opravdana procedura, jer se radi o delovima izvornog kvaliteta. Ali, takvi delovi suupola jeftiniji i ugrađuju se isključivo uz dogovor i pristanak vlasnika.
PREVARA 8
Naplate zamenu karoserijskog dela, a poprave ga
Kako se zaštititi:
To je česta prevara kod oštećenih blatobrana, pragova i bočnih stranica. Golim okom, pogotovo osobama koje nisu profesionalci, to je teško otkriti, ali prevara se lako može otkriti uređajem za merenje debljine laka, čak i običnim magnetom (sila prijanjanja se menja, u zavisnosti 0d debljine gita). Nakon limarskih zahvata tražite da vam daju zamenjene delove limarije.
PREVARA 9
Zamene i naplate deo koji se nije trebao menjati
Kako se zaštititi:
Mnogi serviseri vole ‛preventivno’ izmeniti disk pločice, diskove, lamelu jer na zamenjene delove imaju rabat (proviziju) od 20 do 40 posto, a radi se o starnim delovima, čiji vek zavisi od načina vožnje, a delovi se menjaju kad se istroše. Ako vam serviser predloži zamenu zatražite ocenu koliko ti delovi mogu izdržati (to vredi i za klizače i vođice zupčastog remena), a ne libite se otići kod drugog servisera radi ocene nužnosti zamene.
PREVARA 10
Naplate zamenu dela koji nisu zamenili
Kako se zaštititi:
Često su naizgled neprijatnii i opasni simptomi posledica banalnih nepravilnosti poznatih serviseru, koji naknadno može reći da je zamenio ovo ili ono, a u tome nije bio problem i to nije zamenio. Uvek tražite zamenjeni deo, a uz to tražite i dodatni dokaz da je deo zamenjen. I u ovom slučaju vredi preporuka odlaska u drugi servis.
PREVARA 11
Dodatno naplaćuju poslove uključene u servis
Kako se zaštititi:
Pre odlaska na servis precizno se raspitajte o specifikaciji radova i ceni, jer ćete tako sprečiti dva rizika: da vam naplate radnju koja je uključena u normativ, odnosno da preklapanjem normativa istu radnju naplate dvaput.
PREVARA 12
Naplaćuju više radnih sati od norme
Kako se zaštititi:
Svaki je servis precizno normiran i tu informaciju možete lako proveriti na internetu ili telefonskim kontaktom s ostalim servisima iz mreže. Već prilikom kupovine automobila detaljno se informišite o servisnim intervalima te specifikaciji, normativu i ceni svakoga. Moguća su odstupanja, ali ona mogu biti opravdana
PREVARA 13
Naplaćuju destilovanu vodu i sredstvo za stakla, a sipaju običnu vodu iz iz slavine
Kako se zaštititi:
Vrlo je teško sprečiti takve banalne, a štetne prevare, kao i da vam litru antifriza zamene običnom vodom. Zbog toga je to dodatan razlog da imate nadzor nad servisom.
PREVARA 14
Naplaćuju podešavanje geometrije trapa, koju ne podese ili podese površno
Kako se zaštititi:
Kod podešavanja geometrije točkova treba podesiti usmerenost, bočni nagib i zazor, a ne naprave ništa ili naprave samo delimično. Još gore je ako to naprave pre nužne izmene vitalnog dela trapa. Nakon takvog zahvata, vozilo se već po osećaju treba ponašati bolje.
PREVARA 15
Vaš auto može biti izvor 'zdravih organa' za drugi auto
Kako se zaštititi:
Najgora je opcija ako na prvom servisu neodgovorni serviser zameni upravljački modul s delom kojeg iz drugog automobila.
To može napraviti i visokopritisnom pumpom, lambda sondom, brizgalicama gde serviser ugradi očišćene, još uvek ispravne, ali dotrajale.
Važno: nakon servisa motor mora lepše raditi, bolje vući i manje trošiti. Sve drugo je znak za uzbunu.
Izvor: autoprtal.hr