Usporite sve pokrete i povećajte razmak, sneg i led ne opraštaju
Mnogi vozači, posebno mlađi, imaju slabo ili gotovo nikakvo praktično iskustvo u vožnji po zimskim uslovima. Stoga, su tu dva zlatna pravila - usporite sve nagle pokrete i višestruko povećajte razmak! Količina prijanjanja na snegu drastično je manja pa je najbolje pomalo vežbati veštinu u sopstvenom aranžmanu. Najbolje na nekom pustom outu bez saobraćaja ili na nekom parkingu velikih trgovačkih centara van radnog vremena. Svesno pokušajte isprovocirati gubitak prijanjanja i na taj način upoznajte dinamiku svog automobila. Dovoljno je pri brzini od 10 ili 15 km/h naglo nagaziti kočnicu i uveriti se koliko je zaustavni put duži, koliko je mogućnost nagle promene smera ograničena, te kako je gotovo nemoguće brzo krenuti. Vežbanjem tehnike stvara se rutina. Reakcije za volanom postaju refleksne, a upravo to može predstavljati ključan faktor u situaciji opasnoj po život.
NULTO PRAVILO - Očistite automobil
Ako niste u stanju adekvatno očistiti automobil, nemojte ni čitati ostalih deset saveta. Ne krećite na put, jer ste opasnost za sebe i druge. Pre nego uopšte pomislite postati aktivni učesnik u saobraćaju uklonite sav sneg i led s automobila. Dok ga čistite upalite motor kako bi se zagrjao, ali s grejanjem na mestu nemojte preterivati. Čim ste očistili sneg s lima i stakala, krenite polako. Brzine menjajte na 2000/min i vozite lagano prvih desetak kilometara, kako bi se nakon ulja u motoru zagrejalo i ulje u menjaču.
1. KORISTITE ZIMSKE GUME
Letne gume gube svoju fleksibilnost već na spoljašnjoj temperaturi manjoj od sedam stepeni, celogodišnje na manje od -10 stepeni, a zimske tek na -30. Zimska guma na snegžnom putui, dizajnom gaznog sloja i hemijskim sastavom, omogućava čak i do četiri puta bolji prenos adhezijonih sila od letnje. Stoga, za vožnju zimi koristite zimske gume, jer one su osnovni preduslov za sigurno putovanje.
2. IZBEGAVAJTE NAGLE POKRETE VOLANOM
Svaki nagli pokret volanom može destabilizivati automobil i prouzrokovati gubitak prijanjanja. Zakretanjem točkova na gumu deluju poprečne (bočne) sile pa je stoga ključno u taj proces krenuti smirenim pokretom te postupno povećavajući opterećenje kako ne bi došlo do gubitka prijanjanja i pojave podupravljanja. Proširivanje putanje prednjeg dela automobila može se korigovati blagim oduzimanjem gasa. Time će se točkovi delimično rasteretiti aksijalnih (uzdužnih) sila te će automobil nastaviti skretati u zadatom smeru.
3. KREĆITE SA MINIMALNIM DODAVANJEM GASA
Svako preterivanje prilikom kretanja rezultirat će gubitkom prijanjanja pogonskih točkova. Najbolje je koristiti četvrtinu do najviše trećine raspoložive snage te promeniti u drugu brzinu već nakon nekoliko metara. Time se smanjuje vučna sila na točkovima, što doprinosi količini prijanjanja. Na poledici najbolje je kretati u drugoj brzini.
4. VIŠESTRUKO POVEĆAJTE RAZMAK
Zaboravite sva pravila kojih se pridržavate leti. Opreza na snegu i ledu nikad dovoljno pa višestruko povećajte razmak, pogotovo pri magli i uslovima lošije vidljivosti. Važno je ostaviti dovoljno prostora za percepciju potencijalno opasne situacije. Nažalost, da mnogi zaboravljaju na razmak vidljivo je svake zime, kad su i lančani sudari najčešći.
5. KOČITE NJEŽNO I DOVOLJNO RANO
Predviđanje situacija na putu pola je posla za sigurnost vožnje. Stoga, nemojte čekati poslednji trenutak, kočite nežno i dovoljno rano. Aktivacija sastava ABS, koji sprečava blokiranje točkova, rezultovaće blagim pulsiranjem papučice kočnice. Ne dozvolite da vas to uplaši, zadržite jednako snažan pritisak, sve do trenutka zaustavljanja, a volanom pritom blagim korekcijama usmeravajte automobil. Prilikom usporavanja kočite i motorom ubacivanjem u niž stupanj, ali kvačilo nemojte puštati naglo.
6. OPREZNO SA ZADNJIM POGONOM
Ustaljeno je mišljenje kako automobile sa zadnjim pogonom voze mahom imućniji, veštiji i vozači skloni sportskoj vožnji, važno je imati na umu da će svaki gubitak prijanjanja pogonskih točkova, rezultovati preupravljanjem (okretanjem vozila prema unutarašnjem rubu krivine). Važno je ne dodavati naglo gas tokom prolaska kroz krivinu, a ako ipak dođe do preupravljanja potrebno je blagim zakretanjem volana suprotno od smera krivine ponovo uspostaviti kontrolu.
7. POGON 4X4 NIJE SVEMOGUĆ
Tokom zimskih uslova na putu najsigurnije je putovati automobilom s pogonom na sve točkove. Najlakše je ubrzati i skrenuti, ali mnogi zaboravljaju kako pogon ne utiče na performanse kočenja. Čak štaviše, izvedbe sa pogonom 4x4 imaju masu veću za oko 100 kg pa je time i zaustavni put u proseku dodatnih 5 do 10 posto duži.
8. LANCE STAVITE U PRTLJAŽNIK
Pre odlaska na put, lance stavite u prtljažnik. Najčešće ih nećete koristiti, ali obavezno naučite kako se stavljaju, jer ne želite to po prvi puta isprobati uz rub puta, usred noći, u gustoj magli… Dobra alternativa klasičnim lancima su plastični, a sve popularnije su i auto čarape, izrađene od tkanine i gume, koje se lakše stavljaju, manje su bučne i ne oštećuju felne.
9. PAZITE NA ISPRAVNOST AUTOMOBILA
Koncentracija antifriza treba biti minimalno 33 posto, čime je zagarantovana zaštita od smrzavanja do temperature od -18 stepeni, odnosno od ključanja do 104 stepeni. Preporuka je koncentracija od 50 posto, koja štiti motor sve do -36 stepeni (ključanja do 106). Proverite ispravnost akumulatora, grejača kod dizelaša i svetala za maglu.
10. IMAJTE ADEKVATNU ODEĆU I OBUĆU
Umesto da tokom putovanja vozite u jakni ili kaputu, zagrejte unutrašnjost automobila na sobnu temperaturu. Pripazite i na obuću. Radije imajte jednu za vožnju, a drugu za šetnju, nego da vozite u neadekvatnim čizmama, ili zimskim cipelama debelih đonova, koje značajno umanjuju osećaj za pedale.
OVO SU TRI NAJČEŠĆA MITA O VOŽNJI U ZIMSKIM USLOVIMA:
1. ABS treba isključiti - Istina je da ABS produžava zaustavni put, ali tokom kočenja omogućava skretanje, što sa blokiranim točkovima nije moguće
2. ESP treba isključiti - Da, Sebastien Loeb bio bi brži bez ESP-a nego sa njim, ali prosečan vozač veštinom ne može nadmašiti savremenu elektroniku, koja će u svim uslovima izvući maksimum iz automobila
3. Treba smanjiti pritisak u gumama - Time se povećava gazna površina, ali se na većim brzinama povećava opasnost od pregrevanja gume. Na niskim temperaturama pritisak u gumama smanji se usled kompresije vazduha pa stoga svi proizvođači guma preporučuju zimsko povećanje pritiska od 0,2 bara.
Izvor: autoportal.hr