Male teskoce sa sistemom za punjenje mogu postepeno da postaju sve vece. Stoga navodimo simptome koji ukazuju da sistem ne funkcionise ispravno.
Prepunjen akumulator najcesce je znak da treba obratiti paznju na sistem za punjenje. Prepunjenost akumulatora ogleda se u stalnoj potrebi za dodavanjem vode. Ako se odmah nesto ne preduzme, akumulator moze ozbiljno da se osteti.
Podjednako ozbiljan problem moze da predstavlja i nedovoljno napunjen akumulator. Znaci su sporo okretanje radilice motora i bleda prednja svetla.
Bez obzira da li vas automobil na tabli sa instrumentima ima kontrolnu lampicu ili ampermetar, oba uredjaja ce signalizirati pocetak problema. Kontrolna lampica se pali samo kada je glavni prekidac ukljucen dok motor ne radi. Ako zasvetli dok motor radi, ili ako je glavni prekidac iskljucen, onda u sistemu za paljenje postoji kvar. Na ampermetru se ocitava da li je akumulator prepunjen, nedovoljno napunjen ili prazan.
Ako je akumulator dobro napunjen i ako je ispravan, treba proveriti pogonski remen i regulator napona. Ako je upaljeno crveno svetlo upozorenja za nedovoljan napon alternatora ili visoku temperaturu motora, to znaci da pogonski remen proklizava ili da je iskidan.
Jedan od najcescih uzroka otkazivanja sistema za punjenje je labav, suvise zategnut ili neispravan pogonski remen. Ako je pogonski remen labav, on ce da proklizava zbog cega alternator nece proizvoditi dovoljno elektricne energije za punjenje akumulatora. Kada se na tabli sa instrumentima pojavi crveno svetlo upozorenja za nedovoljan napon alternatora, prednja svetla ce biti bleda dok motor radi u praznom hodu, a akumulator ce stalno otkazivati. Pogonski remen koji je suvise zategnut, moze da osteti lezajeve alternatora i da optereti lezajeve pumpe za vodu.
Pogonski remeni, kao vecina gumenih delova, obicno traju tri godine. Mnogi pazljivi vlasnici automobila zamenjuju pogonski remen svake tri godine da bi izbegli probleme i ostecenja elektricne instalacije. Zvuk koji proizvodi labav remen jeste povremena skripa ili "pistanje" kada se povecava brzina kretanja ili broj obrtaja motora.
Zategnutost pogonskog remena moze da se proveri pomocu uredjaja za ispitivanje remena koji se nabavlja u prodavnicama auto-delova.
Ako nemate taj uredjaj, iskljucite motor i stavite prst na pogonski remen na sredinu izmedju dva kaisnika. Pritisnite pogonski remen. Ako remen ulegne za vise od 1-1.5 cm. znaci da je suvise labav. Proverite da li pogonski remen ima naprslina, stvrdnutih delova ili ulja. Ako je natopljen uljem pogonski remen moze da izgleda zategnuto ali da i dalje proklizava i sprecava punjenje akumulatora. Podesavanje i zamena pogonskog remena alternatora vrsi se na sledeci nacin :
1. Olabavite kljucem vijak za pricvrscivanje alternatora koji se nalazi na dnu alternatora i vijak za podesavanje koji se nalazi na vrhu.
2. Povucite alternator u pravcu ventilatora tek toliko da se olabavi pogonski remen. Ako vas automobil ima druge uredjaje kao sto su servo-upravljac, klima-uredjaj ili vazdusna pumpa, remeni sa tih uredjaja treba da se olabave ili skinu da bi se obezbedio pristup pogonskom remenu alternatora. Pazljivo proverite koji remen se stavlja u koji zleb tako da mozete da ih vratite na svoje mesto.
3. Skinite stari pogonski remen sa kaisnika. Nemojte ga seci da bi ste ga skinuli ako vec nemate odgovarajuci remen. Kada u prodavnici auto-delova kupujete nov pogonski remen, pazite da kupite remen odgovarajuce velicine.
4. Montirajte nov pogonski remen alternatora preko odgovarajucih kaisnika. Napomena ako treba zameniti i druge remene, pocnite sa onim koji je najblizi bloku motora. Ne pokusavajte da pomocu odvijaca montirate novi remen prebacivanjem preko kaisnika da se ne bi istegao.
5. Zategnite remen tako sto cete polugom pomeriti alternator od ventilatora. Podesite zategnutost remena da ugib ne bude veci od 1-1.5 cm. kada sredinu remena pritisnete prstom. Zatim Cvrsto pritegnite vijke za pricvrscivanje i podesavanje alternatora.
6. Ukljucite motor i proverite da li su remeni centrirani i da li pravilno rade. Nekoliko nedelja posle namestanja novog pogonskog remena treba ponovo proveriti njegovu zategnutost, jer novi pogonski remeni mogu da se istegnu posle namestanja.
Preuzeto sa: www.yuauto.8m.com
Slika preuzeta sa: www.ac-andjelkovic.co.rs